Eye tracking är en teknik som används för att spåra och mäta ögonrörelser och fokuspunkter hos en person. Det görs vanligtvis med hjälp av specialiserad maskinvara som innehåller en kombination av infraröda ljuskällor och kameror.
Processen för eye tracking innebär att kamerorna registrerar reflexioner från infrarött ljus som reflekteras från ögat. Genom att analysera dessa reflexioner kan eye trackern bestämma positionen och rörelsen hos användarens ögon.
I VR kan eye tracking användas för att upptäcka var användaren tittar och fokuserar inom den virtuella världen. Genom att mäta riktningen av användarens ögon kan VR-applikationer anpassa bildrendering och skapa en effekt som kallas “foveated rendering”. Foveated rendering innebär att den mest detaljerade och skarpa bilden renderas där användaren tittar direkt, medan områdena utanför användarens synfält kan vara mindre detaljerade för att spara på grafikresurser och förbättra prestanda.
Eye tracking i VR kan också användas för att förbättra interaktionen och användbarheten. Till exempel kan användning av blickstyrning tillåta användare att styra UI-element eller interagera med objekt i den virtuella världen genom att helt enkelt titta på dem. Detta kan ge en mer intuitiv och naturlig användarupplevelse.
Vidare kan eye tracking i VR även användas för att samla in data om användarens uppmärksamhet och beteende. Detta kan vara användbart för forskning, användbarhetstester och spelutveckling för att förstå hur användare navigerar och interagerar med VR-miljöer.
Eye tracking i VR kan vara en kraftfull funktion som förbättrar både grafikrendering och användarinteraktion, och det kan ge en mer immersiv och anpassad VR-upplevelse. Det är dock viktigt att notera att inte alla VR-headset har inbyggd eye tracking, och det kan vara en funktion som är tillgänglig endast på vissa modeller eller med tilläggshårdvara.